2026.06.03.

Fotó: Donald Trump kétoldalú találkozón Friedrich Merz-zel, 2025 júniusában, a Fehér Ház Ovális Irodájában

Jürg Altwegg készítette interjú német fordítása, amely február 27-én jelent meg a német Die Weltwoche magazinban.

„Egy világháború kezdete”

Az amerikai birodalom összeomlik, mint a Szovjetunió – mondja Emmanuel Todd. 1976-ban a demográfus a csecsemőhalandósági adatok alapján megjósolta a kommunista szuperhatalom bukását. Most az Egyesült Államok hanyatlását látja tükröződni a népességi statisztikákban. És óva int egy felfegyverzett Németországtól.

A francia demográfus, történész és bestselleríró a Weltwoche 2023 tavaszi számában kifejtette, hogy az ukrajnai háború Németországot is érinti. Röviddel ezután Emmanuel Todd egy könyvet ajánlott az országnak, amelyben a nyugati civilizáció nihilizmusa nagy szerepet játszik: „A Nyugat veresége” című, 2024-ben megjelent könyvét. 2025 tavaszán újabb interjú jelent meg a Weltwoche magazinban. Todd akkor azt mondta: „Oroszország megnyerte a háborút.” Ezt a véleményt ma már olyan neves szakértők is osztják, mint Douglas Macgregor amerikai ezredes.

Fiatal kutatóként Todd 1976-ban vált híressé a Szovjetunió összeomlásának jóslatával. Ezt a kommunista birodalomban uralkodó magas csecsemőhalandóságra alapozta. Amikor később bírálta az euró bevezetését, amelyet Franciaország követelt a német újraegyesítés áraként, keresett interjúpartnerré vált Németországban. Todd saját országának elitjét „német neurózissal” diagnosztizálta. Gyanította, hogy a közös valuta segíteni fog Németországnak abban is, hogy politikai fölényre tegyen szert Európában.

2002-es „ A birodalom után: az amerikai rend összeomlása ” című könyve nemzetközi bestseller lett. Most az ukrajnai háború kezdete óta harmadik interjúját adta nekünk, amelyben párhuzamot von Amerika hanyatlása és a Szovjetunió összeomlása között. És felteszi a kérdést: mit fog tenni Németország, ha véget ér a háború?

Weltwoche: Todd úr, az ukrajnai háború az ötödik évébe lép. Visszatekintve, vannak-e olyan aspektusok, amelyeket félreértett?

Emmanuel Todd: Mindig vannak kétségeim és aggályaim. A jóslat beigazolódott: a Nyugat már régen elvesztette ezt a háborút. Ha az amerikaiak nyertek volna, Joe Bident újraválasztották volna. Donald Trump a vereség elnöke. Ma van egy másik tényező is: a vereség következménye a Nyugat szétesése. Egy civilizáció – a nyugati civilizáció – összeomlása a kommunizmus és a Szovjetunió végéhez hasonlítható. Még mindig nehéz világos képet kapni arról, hogyan fog ez kibontakozni. Leglátványosabb tünete a valósággal való kapcsolat elvesztése.

Weltwoche: Mikor fogta fel az ukrajnai háború jelentőségét?

Todd: Amikor sikerült meghatároznom az Egyesült Államokban és Oroszországban élő mérnökök számát. Az amerikai lakosság két és félszer nagyobb, mint az orosz lakosság, de Amerika kevesebb mérnököt képez. John Mearsheimer, akit csodálok, úgy véli, hogy Ukrajna egzisztenciális fontosságú Oroszország számára. Ez kétségtelenül igaz. De Mearsheimer-rel ellentétben én meg vagyok győződve arról, hogy Ukrajna még fontosabb az Egyesült Államok számára: az USA veresége feltárja rendszerének gyengeségét. Teljesen más jelentősége van, mint a vietnami, iraki és afganisztáni vereségeknek. Az USA veszít, káoszt hagy maga után és visszavonul. Ukrajnában 1945 óta háborút vív történelmi ellensége ellen. Ennek a háborúnak az elvesztése elképzelhetetlen.

Weltwoche: Donald Trump 24 órán belül véget akart vetni ennek.

Todd: Ez volt az őszinte szándéka. Trump közönségessége és erkölcstelensége elviselhetetlen egy hozzám hasonló európai burzsoázia számára. De néhány teljesen ésszerű aggodalmat is képvisel. A MAGA projekt, a „Tegyük Amerikát újra naggyá” a nemzet érdekeinek képviseletéből áll. Egy év elteltével Trumpnak el kellett ismernie, hogy a magas vámokkal járó protekcionizmus ellenére az újraiparosítás nem működik. Hiány van mérnökökből, technikusokból és szakképzett munkásokból. Az írástudatlanok aránya a 16 és 24 év közötti fiatalok körében az elmúlt tíz évben 17-ről 25 százalékra emelkedett. Amerika importfüggő; nem tud meglenni nélküle. Tiszta őrültség volt, hogy a világ vezető hatalma kiszervezte iparát Kínába. Még a mezőgazdaságban is hiányos a külkereskedelmi mérleg. A vámok fenyegetést jelentenek a dollárra. Ez egy olyan birodalom fegyvere, amely más országok munkájából származó hitelből él. Az amerikai társadalom sivár állapota lehetetlenné teszi a MAGA megvalósítását. Hiányzik belőle a szükséges gazdasági és intellektuális dinamizmus.

Weltwoche: És ezért kell Trumpnak vonakodva háborút indítania?

Todd: Ez az ő dilemmája. Az elmúlt évtizedekben az amerikai külpolitika örvényébe keveredett. Az USA a birodalmának bővítésével és megerősítésével foglalkozott. Trump nem lassította ezt a fejlődést, hanem felgyorsította. Joe Biden az ukrajnai háborúval kompenzálta a birodalom hanyatlását. Trump megsokszorozza a háborús színtereket. Leszámolásra törekedett Kínával, amely a ritkaföldfémekre vonatkozó embargójával térdre kényszerítette. Kanadát és Kubát fenyegeti. Grönlandot akarja, és megalázza az európaiakat. Venezuelában egy birodalom végső szakaszában lévő imperializmusa emberrablások és fosztogatások formájában nyilvánult meg. Vámpolitikája a zsarolás egyik formája. Gyakorlatilag minden területen az ellenkezőjét érte el annak, amit kitűzött céljának.

Weltwoche: És mindez azért, mert Amerika már nem nyerheti meg az ukrajnai háborút?

Todd: Ezek elterelő taktikák. Az eredmény az, hogy az ellenségei egyesítik erőiket egy szövetség megkötése érdekében: Irán, Oroszország, Kína. Trump nem csökkentette az Egyesült Államok katonai kötelezettségvállalását, hanem látványos arányokba növelte azt. Háborús kiáltásaikkal és Oroszországgal szembeni ellenségeskedésükkel részben az európaiak felelősek ezért a fejleményért.

Weltwoche: Az alaszkai tárgyalások után, ahol Trump iskolásfiúként kezelte az európai államfőket, Emmanuel Macron egy hátborzongató interjúban „gyerekevőnek” és „etetni való fenevadnak” nevezte Putyint.

Todd: Trumpnak ebből haszna származik. Amerika – a Biden-kormányzat – felelős az ukrajnai háborúért, de Trumpnak sikerült mérsékelt és békeszerető tárgyalóként beállítani magát. A média a világ mindenható uralkodójaként ábrázolja, amelyet akarata és téveszméi szerint szervez át. És mindezt éppen akkor, amikor Amerika elszenvedi első stratégiai vereségét Oroszországgal szemben. Venezuela, Kuba, Grönland – ezek mind elterelő taktikák. A cél mindig az, hogy elterelje a figyelmet Ukrajnáról más helyszínekre. Ez a szándék áll a tárgyalások mögött is. Csak időt nyernek minden érintett fél számára. A döntés a csatatéren születik meg, és Trump felismerte, hogy nem tudja megakadályozni Putyin győzelmét. Ukrajna a teljes rendszerének összeomlásával néz szembe, bármennyire is tragikus és szomorú ez az ukrán nép számára.

Weltwoche: Irán is elterelő taktika?

Todd: Igen. És ez már Izrael támadásával elkezdődött. Számomra Izrael nem egy autonóm ország, amely Amerikát a Közel-Keletre való beavatkozásra buzdítja. Izrael Amerika csatlósországa. Csakúgy, mint Ukrajna. Izrael azt teszi, amit Trump megenged neki. Amikor tűzszünetet akart Gázában, azonnal megkapta. Izrael kért tőle engedélyt a tizenkét napos háború befejezésére. Netanjahunak fel kellett ismernie, hogy az ellenség sokkal több rakétát képes előállítani, mint azt feltételezték.

Weltwoche: Ön az ukrajnai háborút a harmadik világháború kezdetének nevezte.

Todd: Az ukrajnai háború egy világháború kezdete. Az oroszok győzelmének egyik oka Kína és India támogatása. A BRICS-országok az oroszok oldalára állnak a Nyugattal szemben.

Weltwoche: És most egy világháborúval nézünk szembe az amerikaiak és Oroszország, valamint szövetségesei, Irán, Kína és India között?

Todd: Oroszország, Kína és Irán védekező állást foglal el. Jelenleg a hangsúly egy Teherán elleni amerikai támadáson van. Senki sem tudja, mit fog ez kiváltani. Hogyan fog reagálni a rezsim, és hogyan fog válaszolni Kína és Oroszország?

Weltwoche: De a harmadik világháborúban szövetségesek lesznek Amerika ellen?

Todd: A második világháborúban a Harmadik Birodalom mindenkit megtámadott. Most az Egyesült Államokból érkeznek a támadások. Az összes szövetségesünk autoriter rezsim, amelyeket fenyeget az összeomló amerikai birodalom.

Weltwoche: Milyen szerepet játszanak az európaiak? Az egyik korábbi beszélgetésünkben azt mondta, hogy az amerikaiak valójában Németország ellen viselnek háborút.

Todd: Amit jelenleg tapasztalunk, az általában csak a sci-fi regényekben történik meg. A nyugati médiarendszer a hazugságok birodalmává vált, amely már nem képes leírni a valóságot. Az axiómája: „Oroszország fenyegeti Európát”. Szerintem ez nonszensz. Úgy hiszem, Putyin Ukrajna egy részét Oroszországhoz fogja csatolni. Utána az oroszok leállítják a háborút. Európa meghódítása egyszerűen lehetetlen, és Putyint sem érdekli. A könyvemben sokat foglalkozom az amerikai nihilizmussal, az egyházak és az erkölcsi értékek hanyatlásával. Ma rájöttem, hogy alábecsültem az európai nihilizmust. Európa már nem egyenlő államok uniója. Németország uralja. Olaf Schulz óvatos politikáját ésszerűnek tartottam. Friedrich Merz kancellárrá választása mindent megváltoztatott. Arra ösztönözte az Egyesült Államokat, hogy újraindítsa a háborút Oroszország ellen. A CDU az amerikaiak pártja, és Merz táplálta a németek ellenségeskedését Oroszországgal szemben. A pénzügyminiszter perverz szintézist alkot az oroszgyűlöletből és a háború okozta gazdasági válságból. Az ipar militarizálásával akarja leküzdeni a válságot. Ez az új német doktrína Európára vonatkozóan. A titkosszolgálat pedig figyelmeztetéseket tesz közzé Putyin lehetséges németországi támadásáról.

Weltwoche: Merz Európa legerősebb hadseregét akarja. Ez kellemetlen emlékeket idéz fel, és nem csak Franciaországban.

Todd: Naiv tévedés azt hinni, hogy ez az újrafegyverkezés kizárólag Oroszország ellen irányul. Oroszország számára komoly fenyegetést jelent, az amerikaiak számára pedig áldás. Ezt az őrületet csak az EU válságával tudom magyarázni. Holtpontra jutott, és eredeti ideáljait Putyin ellenségképével váltotta fel. A Nyugat korántsem nyeri vissza elvesztett egységét. Az USA-ban és Európában a nemzethez való visszatérés domináns. Németországban a nemzeti tudat reneszánsza kevésbé hangsúlyos, mint más EU-tagállamokban: átvette az irányítást Európa felett. Újra a tudományos-fantasztikus irodalomhoz kell folyamodnom: véget ér az ukrajnai háború, Oroszország eléri célját. Ebben az orosz fenyegetés nélküli világban a nemzetek visszatérnek, és Németország ismét vezető, magabiztos hatalom, az egész kontinens legerősebb hadseregével. Kit fognak akkor fenyegetni?

Weltwoche: Mint a második világháborúban: egész Európát, beleértve Oroszországot is, és különösen Franciaországot, az ősellenséget?

Todd: Kanada számára nem az oroszok jelentenek fenyegetést, hanem az Egyesült Államok. Igen, Franciaország számára pedig Németország. A francia politikusoknak hiányzik a történelmi tudatosság. Franciaország és Németország közötti kapcsolatok enyhültek, mert nekünk, franciáknak már nem kell félnünk Németországtól.

Weltwoche: Ez ismét észrevehető volt az újraegyesítés során, amit Franciaország meg akart akadályozni.

Todd: Van ok az aggodalomra. A Nyugat összeomlását a brutalitás és a hierarchia visszatérése kíséri: az emberek alávetik magukat a felsőbbrendűeknek, és verik a gyengébbeket. Az amerikaiak ezt teszik az európaiakkal, a németek pedig Friedrich Merz megválasztásával lenyelték. Bűnbakra van szükségük. Egyelőre Putyinra. De a francia-német kapcsolatok romlanak.

Weltwoche: Vajon Macron azon hajlandósága, hogy megosztja Németországgal a nukleáris Force de Frappe-t, a behódolás iránti vágyat jelzi? (A Force de frappe magyarul csapásmérő haderő vagy ütőerő. Ez Franciaország hivatalos nukleáris elrettentő erejére utal, amelyet 1958-ban hirdettek meg. A haderő három részből áll: szárazföldi, légi és tengeri atomfegyverekből. Forrás: KI)

Todd: Merz nagyon kellemetlen megjegyzéseket tesz Franciaországról. Az ukrajnai háború globális konfrontációhoz vezet a volt gyarmatok és az azokat kizsákmányoló Nyugat között. A széteső Nyugaton belül pedig régi konfliktusok törnek elő újra. Bármi is történik Iránban, a Nyugat és civilizációjának veresége elkerülhetetlen. Trump nem tudja megállítani a szétesését; felgyorsítja azt. A kínaiak és az oroszok felfegyverzik a mullahokat, és az amerikaiaknak fel kellett ismerniük, hogy egy repülőgép-hordozó nem elég. Kettő sem. A teheráni rezsim nem hátrálhat meg, és Trump sem tartózkodhat a támadástól, mert akkor valóban elveszítené a tekintélyét – miután megígérte a felkelőknek a segítségét.

Weltwoche: Visszalépett Grönlandon.

Todd: Ez csak színjáték volt; nem fog háborút indítani Dánia ellen. Az NSA Dániából figyeli egész Európát. Grönland csak egy mellékszála az apokalipszisnek.

Weltwoche: A Szovjetunió összeomlásához hasonlította.

Todd: Akkoriban egyetlen lövés sem dördült el; az oroszok nagy méltósággal fogadták birodalmuk végét.

Weltwoche: Ukrajna elnyerte függetlenségét.

Todd: Az oroszok nagyon elegánsan búcsúztak a kommunizmustól. Birodalmuk nem a csatlósországok kizsákmányolásán alapult; önmagukat gyötörték a sztálinizmussal. Az összeomlás utáni időszak rendkívül nehéz volt, és az oroszok mögött évszázados totalitárius uralom állt. Oroszországhoz képest Amerika és Európa gyenge vesztesek. Különösen az amerikaiak, akiknek történelme addig óriási siker volt.

Weltwoche: Ön szerint az amerikaiak a Harmadik Birodalom szerepét játszanák a harmadik világháborúban?

Todd: Érdekelnek az összehasonlítások az 1930-as évekkel. A helyzet más. De természetesen vannak hasonlóságok. Trump számára a diplomácia a hazugságok terjesztését jelenti. Amikor tárgyalásokról beszél, biztos lehetsz benne, hogy háború közeleg. Hitler is így cselekedett.

Weltwoche: Trump még nem kezdett háborút.

Todd: Nem küldött szárazföldi csapatokat – mert nincs hozzá hatalma: a társadalom nem fogadja el az áldozatokat, és ez általában így van Nyugaton. Senki sem szeret háborúba merészkedni, még Oroszország sem. Még Putyin is óvatos az emberi erőforrásaival; nem sodorta bele a lakosságát egy totális háborúba. Trump sem fog szárazföldi csapatokat küldeni Iránba. Még mindig a retorika és a légicsapások szakaszában vagyunk. A mullahok rezsimjét meggyengítette a felkelés. Az intenzív bombázás polgárháborút válthat ki. Káoszt okozhat, és belső harcokat szíthat. Az ukrajnai háború most nekem úgy tűnik, mint egy amerikaiak által szított polgárháború. A rezsimváltás Iránban semmiképpen sem áll az érdekükben. A mullahok rezsime szörnyű, de a mecsetek üresek. Egy nacionalista kormány a lakosság támogatásával aligha lenne kevésbé ellenséges az Egyesült Államokkal szemben. Ahogy az 1930-as években, ma is hiányzik belőlünk a képzelőerő. A holokauszt azért volt lehetséges, mert senki sem tudta elképzelni Auschwitzot. A valóság felülírja a képzeletünket.

Weltwoche: Valószínűleg igaza van, és több sci-fi regényt kellene olvasnunk, hogy megértsük a jelent. A politika lényege, hogy tanuljunk a múltból.

Todd: A múltnál inkább azzal kellene foglalkoznunk, hogy mi történhet, és mit nem is tudunk elképzelni. A központi kérdés, ami szinte megszállottságomig foglalkoztat, a következő: Mi történik a németekkel? Az amerikaiak amerikaiak akarnak lenni, az oroszok pedig oroszok akarnak maradni. Az AfD nem hasonlítható össze a Rassemblement National-lal. Ez egy olyan párt, amelynek agresszivitása ijesztő. Ugyanakkor a német elit kezd ismerkedni a háború gondolatával. Mi fog történni, ha az AfD és a CDU egyesíti erőit? Vajon a német nacionalizmus találkozik majd a német militarizmussal? Vajon Németország azért áll ismét az autoriter társadalommá válás szélén, mert ez illik a temperamentumához? Ezeken a dolgokon kell ma gondolkodnunk.

Weltwoche: Van bármiféle válasz?

Todd: Minden kudarcot vallott jóslatom Németországra vonatkozott: mert tévesen azt gondoltam, hogy a németek mégiscsak olyanok lehetnek, mint a franciák. Amikor Schröder és Chirac Putyin mellett tiltakozott az iraki háború ellen, ezt üdvözlendő közeledésnek tekintettem, és úgy gondoltam, hogy Párizsnak meg kellene osztania helyét az ENSZ Biztonsági Tanácsában Berlinnel. Németországot egy szuverén Európa vezetőjének tekintettem. Reményeim szertefoszlottak. Németország azonnal elkezdte erőltetni saját döntéseit anélkül, hogy konzultált volna partnereivel: az atomenergia fokozatos kivezetésétől a menekültek befogadásáig. Németország részben felelős a Majdanért, mivel választás elé állította Ukrajnát: Oroszország vagy Európa. Még az Ukrajnáról szóló könyvemben is, amelyben erősen bírálom az Egyesült Királyságot, mentem Németországot, mert nagyrészt egyetértettem Olaf Scholzzal.

Weltwoche: Miért nem válhatnak a németek franciákká?

Todd: Demográfusként a paraszti társadalom családi struktúráit tanulmányoztam. Ezek a mai napig alakítják a politikai kultúrát. Azokban az országokban, ahol a testvéreknek egyenlő jogaik voltak, az emberi egyenlőség eszméje uralkodott. Ez volt az előfeltétele az olyan univerzalista forradalmaknak, mint amilyenek Franciaországban és Oroszországban voltak. Oroszország megvalósította a kommunizmust, amely mindenkire vonatkozott. Németországban a forradalomnak esélye sem volt, mert a testvéreknek nem voltak egyenlő jogaik. Ez magyarázza az autoritarizmus iránti hajlamát. Németországban az emberek és nemzetek közötti egyenlőtlenség eszméje uralkodik; Oroszországgal és Kínával ellentétben nem tud elképzelni egy többpólusú világrendet. Ez azonnal felveti a kérdést, hogy Franciaország, az egyenlőség hagyományával, miért nem áll az oroszok oldalára: mert aláveti magát a német hegemóniának. Macron hajlandósága az atombomba megosztására gyengíti a nemzeti szuverenitást. Németország számára csak hierarchikus kapcsolatok képzelhetők el. A németek azért akarják uralni Európát, mert ez illik a temperamentumukhoz. Végül is ismét ők a legerősebb hatalom.

Weltwoche: Ha egyszer náci vagy, mindig náci maradsz. Azzal fognak vádolni, hogy rendszerszintű ellenségességgel viseltetsz Németország iránt.

Todd: Nem először. Az értékelésem nem vád, hanem megfigyelés. Csodálom és elismerem a németek felsőbbrendűségét a kultúra számos területén.

Weltwoche: Antropológusként érvel. Vajon a német tudatalattiban ott él a vágy az Oroszország feletti győzelemre, a második világháború miatti bosszúra?

Todd: Nem nevezném bosszúnak. A háború és az újraegyesítés után senki sem gondolta volna, hogy Németország milyen gyorsan leküzdi a kihívásait. Ez egy bók. Ez az ország más; hatalmas potenciállal rendelkezik. De persze a németek tudják, ki győzte le a Wehrmachtot. Az oroszok agresszív retorikája azt a benyomást kelti, mintha becsapnák őket a győzelmüktől. Oroszország győzelmének tagadása egyenértékű Németország vereségének tagadásával.

Weltwoche: Az újraegyesítés után a Szovjetunió összeomlását is a Nyugat győzelmeként stilizálták, és az oroszoktól megtagadták azt, hogy elismerjék a kommunizmus alóli felszabadulásukat – amit a németeknek Hitlerrel nem sikerült elérniük.

Todd: Az 1945-ös vereséget úgy utasítják el, mintha a nemzetiszocializmus soha nem létezett volna.

Weltwoche: Ugyanakkor a náci múlt mindenütt jelen van, mint német megszállottság, és az AfD ellen úgy harcolnak, mintha a nácik elleni ellenállásról lenne szó. Otthon Hitlerrel, Európában Putyinnal szemben.

Todd: Tényleg ennyire megszállottak a németek Hitlerrel? Ha igen, akkor van valami a tudatalattijukban, amit még nem láttam. És ez azt jelentené: a kockázatok sokkal nagyobbak, mint valaha is képzeltem. Valójában egy sci-fi regényben élünk. Az elitnek kifogytak a magyarázatokból és a tervekből. Ragaszkodnak az EU-hoz, ami lehetetlenné tesz bármilyen döntést, és amelynek a valóságérzékelése torz. Németország uralja Európát, de ezt nem szabad kimondani. Teljesen torz képünk van a múltról, ami a jelenünket irányítja, és nem tudunk elképzelni jövőt. És ha nem tudod, merre tartasz, legalább ragaszkodhatsz az oroszfóbiához.

Weltwoche: Az antifasizmussal összefüggő russzofóbia, amelyben Putyin Hitler szerepét játssza. Törekednek az AfD betiltására.

Todd: Nem ismerem eléggé Németországot ahhoz, hogy ebben nyilatkozzak. Néha mesélek egy viccet, és az nem vicces. Nem tudom, nem vagyok biztos benne... Igen, talán tényleg így van: Németország szabad utat enged autoriter temperamentumának. Az emberek az AfD-t a Nemzeti Tömbhöz, Marine Le Pent Melonihoz és Putyinhoz, Melonit pedig Trumphoz hasonlítják. Ezek az összehasonlítások körbe-körbe járnak. Ami közös ezekben az országokban, az a nemzethez való visszatérés. A németek is újra németek akarnak lenni. Ez a dinamika minden pártot megragadott: az SPD-t, a CDU-t, az AfD-t. A posztnacionális ideológiák közötti különbségek egyre kevésbé élesek. Amerikában közeledés van a neokonzervatívok, akik a háborút a demokrácia megteremtésének eszközeként hirdették, és a MAGA mozgalom között, amely meg akarta állítani azt. Németországban elképzelhető a CDU és az AfD egyesülése. És elképzelhető, hogy az autoriter nemzethez való visszatérés ezúttal a szabadságért és a demokráciáért folytatott harcnak álcázza magát.

Weltwoche: Hogyan értékeli a franciaországi fejleményeket, amelynek politikáját régóta a populisták és a neofasiszták elleni küzdelem uralja, és ahol a baloldal radikalizálódása polgárháborútól való félelmet kelt az „antifasiszták” és a „fasiszták” között? Jean-Luc Mélenchon, a „France Insoumise” vezetője a jövő évi Macron utódjának választását „végső küzdelemnek” nevezte.

Todd: Ez az ellenzék megbénítja Franciaországot. Egyetlen párt sem akarja eltörölni az eurót vagy kilépni az EU-ból. Csak egy radikális lázadás győzheti le ezt a politikai tehetetlenséget. Olyan mozgalomra van szükségünk, amely elismeri kollektív érdekeinket, és maga mögött hagyja a posztnacionális ideológiákat. Ez sehol sincs.

Weltwoche: Ki lesz a következő elnök?

Todd: Nem tudom, nem vagyok próféta. Bár az a hírem megvan.

Weltwoche: Oszama bin Laden, az ikertornyok elleni támadás kitervelője terjesztette el a hírt világszerte. Miközben az amerikaiak menekültek az ezredforduló elején, prófétaként idézték önt: a Szovjetunió bukása után az amerikai birodalom bukása következett. Kire fog szavazni?

Todd: Fogalmam sincs.

Világélet: Dominique de Villepin-re, aki Jacques Chirac külügyminisztereként vezette az iraki amerikai invázió elleni kampányt?

Todd: Ő az egyetlen politikus, aki legalább a szimpátiámra számíthat.

Weltwoche: Megint egy viccet akartál elmesélni.

Todd: Egy koncentrációs táborról szól, ahol zsidókat tartanak fogva és irtanak ki, mert antiszemiták.

Weltwoche: Ez az elképzelés egyáltalán nem tűnik valószínűtlennek számomra, tekintve az általad leírt mentális zűrzavart és uralkodó retorikát. De maradjunk a sci-fi birodalmánál: Nem Oroszország, hanem „Európa legerősebb hadserege” támadja majd Franciaországot?

Todd: Nem, nem hiszem, legalábbis középtávon nem. Németország erre nem képes; van atombombánk. Az újságírók és politikusok elfelejtették, hogy de Gaulle azért építette, hogy megvédjen minket a németektől. Ha még jobban feldühödnek Oroszország ellen, az arra kényszerítheti Putyint, hogy taktikai atomfegyvereket vezessen be. Csak remélni tudom, hogy az orosz rakéták nem a Dassaul-t, hanem a Rheinmetall gyárait célozzák meg.

Forrás: https://substack.com/home/post/p-189913938 2026. március 5.

Fordította: Naetar-Bakcsi Ildikó

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter

Jürg Altvegg 2026-03-05  substack

transform eu 2018

Hozzászólna?

Írjon nekünk a

balmixkoment@gmx.net mailcímre, pontosítva hozzászólása tárgyát.

Köszönjük!

10351932
Mai napon
Tegnap
Ezen a héten
Ebben a hónapban
Az elöző hónapban
2018.08.01-től
2697
5306
15606
15606
354344
10351932

Your IP: 216.73.217.127
2026-06-03 11:34

 Adatkezelési leírás                    Impresszum                  (c)2016 Copyright BALMIX    

                                                         

      Admin






A rendszer használata közben bizonyos esetekben Önnel kapcsolatos adatokat kezelünk és adatokat (cookie -kat) tárolunk az Ön gépén.   Erről itt olvashat részletesebben.   A vonatkozó rendelkezések értemében   (lásd itt)   mindehez az Ön hozzájárulása szükséges.    Hozzájárulok