Nyomtatás

 

A nyugati világban a Felvilágosodás óta a fejlődés fogalom töltötte be a vallás szerepét.  Társadalmainkat évszázadok óta az az alapelv definiálja, hogy a jövő fényesebb lesz, mint a jelen, ahogy a jelen is felülmúlta a múltat.  Ez az optimista hit volt mindennek az alapja, a kultúránál és az intézményeknél mélyebben gyökerezett: minden mindig jobb lesz.  Ebben a gondolatmenetben a veszteség elképzelhetetlen volt.

De ma ez az civilizációs dogma fenyegetés alatt áll.   A veszteség, mint jelenség, ma már napi szinten tapasztalható Európában és Amerikában is.  1945 óta először a veszteség az egyik tényező, amely a kollektív látóhatárt definiálja.  A veszteség jelen van a politikában a szellemi és a mindennapi életben.  A kérdés már nem az, hogy a veszteség elkerülhető-e, hanem az, hogy azok a társadalmak amelyeket egykor a „jobb” és „több” fogalmak definiáltak, képesek lesznek-e elfogadni a „rosszabbat” és a „kevesebbet”.  Ez lesz a XXI. század egyik legfontosabb kérdése.

A legdrámaibb veszteség a környezetünket érinti.  A hőmérséklet emelkedik, az időjárás egyre szélsőségesebb, természetes élőhelyek tűnnek el, vagy válnak élhetetlenné minden élőlény számára, beleértve az embereket is.  A jelen károkat felülmúlják a jövőre vonatkozó prognózisok, a klíma és a környezet komoly veszélyben vannak.  A korlátozó intézkedések csak veszteségek árán megvalósíthatóak: fel kell adni a XX. századi fogyasztó orientált életstílust, a fejlődés egykori jelképét.

A gazdasági változások is veszteségekkel járnak.  Több olyan régió, amelyet egykor a jólét jellemzett, ma már kilátástalanul hanyatlanak.  Ezek közé tartozik az amerikai Rozsdaövezet, Észak-Anglia szénbányái, sok kisebb francia város, vagy Németország keleti része.  A XX. századot jellemző felfelé irányuló szociális mobilitás ma már inkább kivétel, mint szabály.  Úgy tűnik történelmi szempontból csak egy átmeneti állapot volt.  Az ipar leépülése, valamint a globális verseny, a társadalmakat nyertesekre és vesztesekre osztotta, a középosztály biztonsága elpárolgott.

Európa ma már öreg földrész.  A nyugdíjasok a társadalmak egyre nagyobb részét képezik, a fiatalabbak aránya jelentősen csökken.   A közösségek vesztenek a lendületükből, a családok számára a veszteség mindennapos jelenség.  Egyes vidéki tájak a népességcsökkenés miatt az idősek erődítményeivé váltak.

Európában és Amerikában is romlik az infrastruktúra.  Az USA oktatási rendszere, a brit egészségügy, vagy Németország tömegközlekedése komoly nyomás alatt állnak.  Már az is kérdéses, hogy a liberális demokrácia fenntartható-e.  A városokban gyakori a lakhatási válság, a lakásárak elszabadultak.  A középosztályt a bizonytalanság és az elszegényedés fenyegeti.

A fejlődés mintha geopolitikai értelemben is megállt volna.  A hidegháború után sokan a liberális demokrácia és a globalizáció diadalára számítottak, komoly vetélytárs hiányában.  Az orosz háború Ukrajnában, Kína autoriter érdekérvényesítése, valamint a multilaterális intézmények visszaszorulása mind a liberális világrend erózióját jelzik, mely világrend sikerét egykor visszafordíthatatlannak hittük.  A történelem visszafordult: a demokrácia terjedése helyett visszatért a rivalizálás és az erőszak.  Ez is veszteség: nem materiális értelemben, hanem a bizalom és a biztonság fogalmai szempontjából.

A veszteség fogalma nem új a modernitás számára.  De ennek ellenére nehezen illeszthető bele a modernizmus világképébe, amely a dinamizmust és a dolgok javulását maguktól értetődőnek tekinti.  A fejlődésbe vetett modern laikus vallásos hit szinte kiátkozza a veszteség tudomásul vételét.   A tudomány, a technika, és a kapitalizmus alapvetőnek tekinti az állandó innovációt és a növekedést. A középosztály világképe az életminőség állandó növekedésére és az egyre teljesebb önmegvalósulásra épül.  A modern ideál a veszteségtől való szabadság.  És ez a tagadás a modern Nyugat alapvető hazugsága.

A veszteség szőnyeg alá söprése lehetetlen.  A veszteségek egyre gyakoribbak és egyre nyilvánvalóbbak, a fejlődésbe vetett hit botladozik.  Ha a társadalmak egyszer csalódnak a fejlődésbe vetett hitükben, a veszteségek egyből fájdalmasabbak lesznek. Attól a ponttól már nem átmenetinek tűnnek, hanem inkább visszafordíthatatlannak.  Ez a jelenlegi válság alapja.  A veszteség, mint tapasztalat ellentmond a végtelen fejlődés ígéretének, így terjed az általános pesszimizmus.

Az ilyen környezet táptalaja a jobboldali populizmusnak.   A populista politika a romlástól való félelemre épít, és a régi világ visszatérését ígéri: „tegyük megint naggyá Amerikát”.  A populizmus felhasználja a veszteségekből következő elégedetlenséget, de az újjáépítés csak illúzió marad.  Így a kérdés: van-e harmadik alternatíva a populista politika és a naiv fejlődési ideológiák között?

Egy lehetséges válasz: a ellenálló képességre épülő politika.  Ez a nézet elismeri, hogy a veszteségek elkerülhetetlenek, ugyanakkor lehetségesnek tartja egyes védekezési stratégiák kiépítését.  A cél a társadalmak rugalmasságának növelése: az egészségügyi rendszerek megerősítése, a biztonság globális kiépítése, a lakáspiacok stabilizálása, ezáltal a liberális demokrácia intézményeinek védelme.   Az ellenálló képességre alapozó politika elfogadja, hogy a veszteségek valósak, de legalább megpróbálja megvédeni a társadalmakat bizonyos veszteségektől.

Egy második lehetséges út egyes veszteségek potenciális nyereségként való átértékelése.  Ez az irány a környezetvédelmi körökben merült fel.  Bizonyos veszteségek inkább szabaddá tesznek, és nem vezetnek okvetlenül elszegényedéshez.  Például, a fosszilis tüzelőanyagokra épülő életstílus valóban fejlődés volt-e, vagy zsákutca?  Ha esetleg lemondanánk róla, az vezethet-e egy végső soron gazdagabb, fenntarthatóbb életstílushoz?   Ez a felfogás a fejlődést nem utasítja vissza, inkább átértelmezi, a jólét fogalmának új definíciót ad, és a fenntarthatóságot helyezi előtérbe.

Egy harmadik stratégia a nyugati társadalmak győztesei és vesztesei közötti viszonyt veszi alapul.   Mély problémákhoz vezet, ha a gazdasági és ökológiai veszteségeket csak egyes csoportok viselik, a szegények, az alacsonyan képzettek, vagy más periferiális csoportok, és közben a többiek el tudják szigetelni magukat tőlük.  Ebben az esetben a veszteségek és nyereségek újraosztása erkölcsi kötelesség.  Ez, valamennyire, egy politika jellegű feladat.

A veszteséget sem az ellenálló képesség, sem az újradefiniálás, sem az újraelosztás nem tudja teljesen kiiktatni.  Az ipari modernitás, az 1950-es vagy az 1960-as évek középosztálya soha nem fog visszatérni.  A klímaváltozás előtti világhoz sem lehet visszatérni, mint ahogyan az egypólusú, Nyugat által dominált, világhoz sem.

Ebből egy végső stratégia következik.  A pszichoterápiára építve: a veszteséget nem szabad sem letagadni, sem abszolútnak tekinteni.  A tagadás elfojtott haraghoz vezet, ha viszont a veszteség rögeszmévé válik, akkor beállhat egyfajta paralízis.  A veszteséget az egyéni történetekbe és a kollektív narratívákba be kell integrálni, anélkül, hogy azt triviálissá minősítenénk.

A liberális demokrácia számára a következmények végzetesek lehetnek.   Ha a politika a végtelen fejlődést ígéri, az a kilátástalanság érzését fogja kelteni, az elárult elvárások babérjait a populizmus fogja learatni.  Ellenben, ha a demokratikus társadalmak elsajátítanak egy arany középutat, egy olyant, amely figyelembe veszi a veszteséget, orvosolja a sebezhetőséget, átértelmezi a fejlődés fogalmát, és növeli az ellenálló képességet, akkor paradox módon megújulhatnak.

Az igazság nyílt figyelembe vétele, a sebezhetőség elfogadása, valamint a veszteség fogalmának beintegrálása a demokratikus gondolatvilágba valószínűleg a demokrácia életképességének alapfeltétele.  Régen arról álmodtunk, hogy kiiktatjuk a veszteséget, e helyett fontosabb megtanulni, hogy el kell elfogadnunk.  Ha ebben sikeresek leszünk, az egyfajta felnőtté válást fog jelenteni, és a fejlődés fogalmának egy mélyebb értelmet fog adni. 

Dr Andreas Reckwitz

Az írást magyarra fordította Hetényi Balázs

*Dr. Reckwitz szociológus, Berlinben él. Írása a New York Timesban jelent meg, 2025. október 5-én A cikk linkje: https://www.nytimes.com/2025/10/05/opinion/west-europe-america-lost.html?unlocked_article_code=1.tk8.WBis.98hQr4xtUGZ1&smid=nytcore-ios-share&referringSource=articleShare

 

 

link

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter

Magyar Békekör Egyesület 2025-11-10  BÉKEKÖR